ΗΧΟΙ ΜΟΥΣΩΝ


 

 

WP_20150806_011

«Η κιθάρα του Απόλλωνα»

 

Εις Μούσας και Απόλλωνα ΟΜΗΡΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ
Μουσάων ἄρχωμαι Ἀπόλλωνός τε Διός τε:
ἐκ γὰρ Μουσάων καὶ ἑκηβόλου Ἀπόλλωνος
ἄνδρες ἀοιδοὶ ἔασιν ἐπὶ χθονὶ καὶ κιθαρισταί,
ἐκ δὲ Διὸς βασιλῆες: ὃ δ’ ὄλβιος, ὅν τινα Μοῦσαι 5
φίλωνται: γλυκερή οἱ ἀπὸ στόματος ῥέει αὐδή.
χαίρετε, τέκνα Διός, καὶ ἐμὴν τιμήσατ’ ἀοιδήν:
αὐτὰρ ἐγὼν ὑμέων τε καὶ ἄλλης μνήσομ’ ἀοιδῆς.

WP_20150806_014

 

ΟΜΗΡΙΚΗ ΦΟΡΜΙΓΞ

 

WP_20150806_015

«Ομηρική Φόρμιγξ»

 

WP_20150806_016

Η ΛΥΡΑ ΠΟΥ ΕΦΤΙΑΞΕ Ο ΕΡΜΗΣ ΚΑΙ ΕΔΩΣΕ ΣΤΟΝ ΑΠΟΛΛΩΝΑ

 

 

 

Ελληνική Σάλπιγγα
Πρόκειται για πνευστό όργανο που λόγω της εξαιρετικής ηχηρότητάς της χρησιμοποιούνταν συνήθως για να μεταδίδει σήματα σε μεγάλο πλήθος ή σε μεγάλη απόσταση (έως και δέκα χιλιόμετρα). Ήταν ιδιαίτερα κατάλληλη για να δίνει συνθήματα εκκίνησης σε αθλητικούς αγώνες, σήματα συντονισμού σε ομάδες εργασίας και πολεμικά προστάγματα. Σπανιότερα χρησιμοποιούνταν για τελετουργικούς και καθαρά μουσικούς σκοπούς.
Η ελληνική σάλπιγγα γνωστή από τα χρόνια του Ομήρου αποτελούνταν από ένα στενό, μακρύ και ίσιο κυλινδρικό σωλήνα (90 εκ. περίπου) που κατέληγε σε μια προεξέχουσα κωδωνοειδή χοάνη. Ήταν συνήθως χάλκινη και έφερε κοκκάλινο ή μεταλλικό επιστόμιο. Η ανατολική σάλπιγγα αποτελούνταν από έναν απλό σωλήνα κωνικού σχήματος.
Ο σαλπιγκτής φορούσε συνήθως «φορβειά» και εφάρμοζε το στόμα του στο επιστόμιο. Ο ήχος παραγόταν με απευθείας φύσημα στο επιστόμιο και κατάλληλο κτύπημα των χειλιών και της γλώσσας. Ο παραγόμενος ήχος ήταν οξύς μεταλλικός και διαπεραστικός. Ήταν δυνατή η παραγωγή διαφορετικών ήχων για τις διαφορετικές εντολές που έπρεπε να μεταδοθούν.

ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ

 

Ο ΚΟΧΛΟΣ

ΚΟΧΥΛΙ 1

Πρόκειται για φυσική σάλπιγγα που δημιουργούνταν από ένα θαλάσσιο όστρακο (κοχύλι) στο οποίο είχε διανοιχθεί μια οπή (αποκόπτοντας τις τρεις πρώτες σπείρες του) για την εμφύσηση του αέρα. Τα καταλληλότερα γι’ αυτόν το σκοπό όστρακα είναι ο τρίτων, η κάσσις και ο στρόμβος.
Ο ήχος παραγόταν με απευθείας φύσημα στο στόμιο και κατάλληλο κτύπημα των χειλιών. Στην μινωική λατρεία χρησιμοποιούνταν όστρακα τύπου τρίτωνος και με πλάγια εμφύσηση.

Η ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΗ ΒΑΡΒΙΤΟΣ
Πρόκειται για έγχορδο όργανο συνοδευτικό των συμποσίων και των διονυσιακών τελετουργιών.
Είχε ηχείο από όστρακο χελώνας όπως η λύρα. Οι βραχίονές της όμως ήταν πολύ μεγαλύτεροι με πιο μακριές χορδές (5 έως 7) και επομένως διέθετε χαμηλότερη έκταση και ήχο γλυκύτερο και βαρύτερο από εκείνον της λύρας. Οι ευθείς ξύλινοι βραχίονές της απέκλιναν στη βάση τους για να συγκλίνουν στην κορυφή με ένα καμπύλο τελείωμα που δεχόταν το ζυγό. Η ελαστικότητα των βραχιόνων επέτρεπε την ανεπαίσθητη εγκάρσια μετακίνηση του ζυγού δημιουργώ-ντας έτσι έναν κυματιστό ήχο.
Ο βαρβιτιστής ισορροπούσε σχεδόν όρθια τη βάρβιτο στο αριστερό μέρος του σώματός του πιέζοντάς την κάθετα στην κοιλιά του (με τη βοήθεια ενός ιμάντα που περνούσε από τον αριστερό βραχίονα του οργάνου και τον καρπό του αριστερού χεριού του). Με τα ελεύθερα δάκτυλα του αριστερού χεριού του πίεζε ή τραβούσε τις χορδές της ενώ με το δεξί χέρι τις έπληττε με τη βοήθεια του «πλήκτρου».
Ο Ανακρέων, η Σαπφώ και ο Αλκαίος καθιέρωσαν τη βάρβιτο («βάρμον») μεταξύ του 6ου και 5ου π.Χ. αιώνα.

ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΗ ΒΑΡΒΙΤΟΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ ΔΑΠΕΔΟ ΜΕ ΤΙΣ ΜΟΥΣΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΤΗΝ ΚΙΘΑΡΑ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΛΙΔΟΣ ΑΜΑΛΙΑΔΑ. Βρέθηκε στην Ήλιδα.
Κύκλος που περιέχει τα ονόματα και τα σύμβολα του Απόλλωνα, της Μνημοσύνης και των εννέα Μουσών: για τον Απόλλωνα μια λύρα, για την Καλλιόπη ένα πινάκιο γραφής, για την Ουρανία μια υδρόγειο σφαίρα, για την Πολύμνια ένα σκεπτικό πρόσωπο, για την Ερατώ και την Τερψιχόρη λύρες, για τη Μελπομένη και τη Θάλεια τραγικά και κωμικά προσωπεία, για την Ευτέρπη αυλούς, για την Κλειώ έναν πάπυρο και για τη Μνημοσύνη τα Πιέρια όρη.

ΜΟΥΣΕΣ ΚΥΚΛΟΣ (1) 2

 

 

«ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΚΟΤΣΑΝΑ ΣΤΟ ΚΑΤΑΚΟΛΟ ΗΛΕΙΑΣ»

1 thoughts on “ΗΧΟΙ ΜΟΥΣΩΝ

  1. ὨΙΔῊ ΠΈΜΠΤΗ. ΕἸΣ ΜΟΎΣΑΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ
    στροφὴ α´.Τὰς χορδὰς ἂς ἀλλάξωμεν
    ὦ χρυσὸν δῶρον, χάρμα
    Λητογενέος μέγα·
    τὰς χορδὰς ἂς ἀλλάξωμεν
    ἰώνιος λύρα. 5
    Ἄλλα σύρματα δότε
    ζεφυρόποδες Χάριτες·
    καὶ σεῖς ἐπὶ τὸ ξύλον
    μελίφρονον, ὑακίνθινον
    βάλετε στέμμα. 10
    γ´.Τὰς πτέρυγας ἁπλώνει
    ὡς τ᾿ ὄρνεον τοῦ Διός,
    καὶ ὑψώνεται τὸ μέτρον
    ἕως τὸν οὐράνιον κῆπον
    τῶν Πιερίδων. 15
    δ´.Χαίρετε ὦ κόραι, χαίρετε
    φωναὶ ὁποὺ τὰ δεῖπνα
    τῶν Ὀλυμπίων πλουτίζετε
    μὲ᾿ χορῶν εὐφροσύνας
    κ᾿ εὔρυθμον μέλος. 20
    Σεῖς τὰ αἰθέρια νεῦρα
    τῆς φόρμιγγος κροτεῖτε,
    καὶ τὰ θηρία, καὶ τ᾿ ἄλση
    χάνονται ἀπὸ τὸ πρόσωπον
    τῆς γῆς πλατείας. 25
    ς´.Ὅπου τρέμουσιν ἄπειρα
    τὰ φῶτα τῆς νυκτός,
    ἐκεῖ ὑψηλὰ πλατύνεται
    ὁ γαλαξίας καὶ χύνει
    δρόσου σταγόνας. 30
    ζ´.Τὸ ποτὸν καθαρὸν
    θεραπεύει τὰ φύλλα,
    κ᾿ ὅπου ἄφησε τὸ χόρτον
    εὑρίσκει ρόδα ὁ ἥλιος
    καὶ μυρωδίαν. 35
    η´.Οὕτω ὑπὸ τοὺς δακτύλους σας
    ἡ ἐλικώνιος λύρα,
    τρέμει, καὶ τ᾿ ἄνθη ἀμάραντα
    τῆς ἀρετῆς γεμίζουσι
    πᾶσαν καρδίαν. 40
    θ´.Ὄχι πατέρες, τύραννοι·
    ὄχι ἄνθρωποι καὶ τέκνα,
    ἀλλὰ δειλὰ καὶ ἀναίσθητα
    ποίμνια τὸν κύκλον ἤθελον
    τρέξειν τοῦ βίου· 45
    ι´.Χεῖρες κεραυνοφόροι,
    μόνον νῶτα ὑποφέροντα
    τὰς πληγάς· ἂν τὸ δίκρανον
    τοῦ Παρνασσοῦ λιγύφθογγον
    σπήλαιον ἐσίγα. 50

    ια´.Διὰ παντὸς μοιράσατε
    θεῖαι παρθένοι τὴν δίκην·
    διὰ παντὸς χαρίσατε
    τῶν ἀνθρώπων αἰσθήσεις
    ὑψηλονόους. 55
    ιβ´.Ἀφρίζουν τὰ ποτήρια
    τῆς ἀδικίας, δυνάσται
    πολλοὶ καὶ διψασμένοι
    ἰδοὺ τ᾿ ἀδράχνουν· γέμουσι
    μέθης καὶ φόνου. 60
    ιγ´.Τώρα ναὶ τώρα ἀστράψατε
    ὦ Μοῦσαι, τώρα ἁρπάξατε
    τὴν πτερωτὴν βροντήν,
    κατὰ σκοπὸν βαρέσατε
    μ᾿ εὔστοχον χεῖρα. 65……

Σχολιάστε