Ο ΜΟΝΟΔΙΑΣΤΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ


ΜΟΝΟΔΙΑΣΤΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Η θεωρία του Μαρκούζε για τον μονοδιάστατο άνθρωπο , που λειτουργεί μόνο ως εξάρτημα του παραγωγικού μηχανισμού, επιβεβαιώνεται περισσότερο από ποτέ στις μέρες μας όπου προωθούνται ως πλανητικά ιδεώδη η παγκοσμιοποίηση και η πολυπολιτισμικότητα.
Ένας από τους φιλόσοφους που άσκησαν δριμύτατη κριτική στην κοινωνία της αφθονίας και του θεάματος, έναν κόσμο του εμπορευματικού και καταναλωτικού ολοκληρωτισμού.
Oι δούλοι τού βιομηχανικού πολιτισμού μπορεί να είναι εκλεπτυσμένοι δούλοι, αλλά είναι δούλοι, γιατί η Δουλειά – Δουλεία δεν ορίζεται «από την υποταγή, ούτε από τη σκληρή δουλειά, αλλά απ’ τη μεταβολή τού ανθρώπου σε εργαλείο κι από τη μετατροπή του σε πράγμα» .
Η καθαρή μορφή σκλαβιάς είναι να υπάρχει ο άνθρωπος σαν εργαλείο, σαν πράγμα. Ακόμη κι αν το πράγμα είναι έμψυχο, αν διαλέγει μόνο του την υλική και πνευματική του τροφή, ακόμη κι αν δεν καταλαβαίνει ότι είναι ένα πράγμα, ακόμη κι αν είναι όμορφο, καθαρό, ζωηρό, δεν παύει να είναι υποδουλωμένο.
Όσο για τούς άλλους, λιγότερο απόκληρους, η κοινωνία απαντά στην ανάγκη τους για ελευθερία ικανοποιώντας ανάγκες που κάνουν υποφερτή κι ίσως ανυποψίαστη τη σκλαβιά.
H μηχανοποιημένη εργασία, που στο μεγαλύτερο μέρος της αποτελείται από αυτόματες και μισοαυτόματες αντιδράσεις, είναι πάντα μια απασχόληση που σκεπάζει ολόκληρη τη ζωή, είναι πάντα μια εξαντλητική, αποκτηνωτική, απάνθρωπη σκλαβιά.
Η «αναπτυγμένη βιομηχανική κοινωνία» δημιουργεί ψευδείς ανάγκες που δένουν το άτομο με την υπάρχουσα οργάνωση της παραγωγής και κατανάλωσης την οποία αναπαράγουν με τη διαρκή παρέμβασή τους η κουλτούρα των ΜΜΕ, η διαφήμιση, η βιομηχανική διαχείριση και ο φιλελεύθερος λόγος με την συνεχή προσπάθεια εξάλειψης της κριτικής και της ριζικής αντιπολίτευσης. Το αποτέλεσμα είναι η επικράτηση ενός «μονοδιάστατου» τρόπου σκέψης και συμπεριφοράς.
Τα ΜΜΕ συγχωνεύουν αρμονικά και συχνά με αθέμιτο τρόπο την τέχνη, την πολιτική, την θρησκεία, την φιλοσοφία, και το εμπόριο ανάγοντάς τα όλα σε ένα κοινό παρανομαστή, την εμπορευματική μορφή.
Οι δυνάμεις που κατευθύνουν τις τύχες των προηγμένων βιομηχανικών κοινωνιών της εποχής μας είναι σε θέση να επιβάλλουν τις αποφάσεις που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους, πολύ πιο εύκολα απ΄ότι άλλοτε.
Έτσι μπορούν να κινητοποιήσουν για το σκοπό αυτό όλα ή σχεδόν όλα τα κοινωνικά στρώματα, αφοπλίζοντας ψυχολογικά τα άτομα ή τις τάξεις που θα υιοθετούσαν κριτική ή αρνητική στάση απέναντι σε αυτή την προσπάθεια τους.
Αυτή η έλλειψη πολιτικής και κοινωνικής αμφισβήτησης οφείλεται στο γεγονός ότι οι πιο προσωπικές συναισθηματικές και ηθικές αναζητήσεις του ανθρώπου ταυτίζονται με τις επιδιώξεις του κοινωνικοπολιτικού καταστημένου. Ο σημερινός άνθρωπος έχει πειστεί και έχει υιοθετήσει τις ίδιες αξίες που προβάλλονται από το κατεστημένο .
Η δημόσια δράση απορροφά όλη του την ιδιωτική ζωή, αφού οι συναισθηματικές του αναζητήσεις υποτάσσονται στις επιδιώξεις της λογικής της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας, δηλ όλες του οι προσπάθειες επικεντρώνονται στην επιβολή του στην φύση και στους συνανθρώπους του.
Στο σύνολό της η κοινωνία είναι παράλογη, αφού η παραγωγικότητά της καταστρέφει την ελεύθερη ανάπτυξη των ανθρώπινων αναγκών και ιδιοτήτων, η δε ειρήνη της διατηρείται με την σταθερή απειλή του πολέμου.
Ο σύγχρονος άνθρωπος που ζει μέσα σε αυτήν χαρακτηρίζεται ως «μονοδιάστατος» και κατ’ επέκταση είναι ψυχικά, ψυχολογικά, πολιτισμικά και υπαρξιακά ανάπηρος, χωρίς εσωτερικές αντιστάσεις.
Η ανθρωπότητα απειλείται με ολοκληρωτικό όλεθρο, η σκέψη, η ελπίδα, ο φόβος είναι στο έλεος της εξουσίας και η αθλιότητα γειτονεύει με τον τεράστιο πλούτο. Το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού είναι εγκλωβισμένο σε αυτόν τον τρόπο σκέψης και το δέχεται δεν κάνει αυτή την σημερινή κοινωνία περισσότερη λογική και λιγότερη αξιοκατάκριτη.
Ο χαρακτήρας των αναγκών, η ένταση και η ικανοποίηση τους εκτός από τον βιολογικό χώρο πάντα ετεροκαθορίστηκαν, αφού ιδιαίτερα κοινωνικά συμφέροντα επιβάλλουν στο άτομο, ανάγκες που δικαιολογούν την ξεθεωτική δουλειά, την επιθετικότητα, την εξαθλίωση, την αδικία, δημιουργώντας του μία ψεύτικη ευημερία, όπου δεν θα έχει ποτέ την ευκαιρία να το αντιληφθεί.
Το κοινωνικό περιεχόμενο και η λειτουργία αυτών των αναγκών καθορίζονται από δυνάμεις εξωτερικές που το άτομο όχι μόνο δεν μπορεί να ελέγξει, αλλά συνταυτίζεται με αυτές. Το να αναπαύεσαι, να διασκεδάζεις, να δρας και να καταναλώνεις όπως όλοι οι άλλοι να αγαπάς και να μισείς ότι και οι άλλοι είναι στο μεγαλύτερο μέρος τους ανάγκες πλαστές μιας κοινωνίας που τα κυρίαρχα συμφέροντά της απαιτούν την καταπίεση.
Τα μεγάλα και ωραία λόγια των πολιτικών περί ελευθερίας , ισότητας και πληρότητας στις οθόνες μας δεν έχουν καμμία σημασία παρά μέσα στα πλαίσια της προπαγάνδας, και των επιχειρήσεων. Εξω από αυτά είναι ήχοι χωρίς καμμία σημασία.
Η κοινωνία αυτή που ζούμε περιόρισε προοδευτικά τον τομέα των υψιπετών αναζητήσεων του πνεύματος που παρουσίασαν, εξιδανίκευσαν και κριτικάρισαν την ανθρώπινη μοίρα.
Η ΑΝΩΤΕΡΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕ ΑΥΤΗ, Η ΜΕΤΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΧΑΝΕΙ ΜΕΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΆ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΔΙΑΛΥΟΝΤΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗΣ, ΤΗΣ ΔΥΣΤΥΧΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΊΔΙΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΧΕΙ ΑΝΟΙΞΕΙ ΜΙΑ ΝΕΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΚΑΙ Ο ΖΩΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΙ Η ΑΡΝΗΣΗ ΤΟΥ.
Η λογική της καταπίεσης που είναι οργανωμένη σε όλες τις κοινωνίες αλλά και το παράλογο που πρεσβεύουν αρχίζει να επηρεάζει αντίστροφα πλέον την λειτουργία όλου του σαθρού συστήματος. Η διεθνής νομισματική κρίση δείχνει το αποδυνάμωνα της οικονομικής βάσης αυτής της παράλογης αυτοκρατορίας.
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΤΙΑΞΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΙΑ ΖΩΗ ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΝΟΗΤΗ ΕΞΑΝΤΛΗΤΙΚΗ, ΑΤΕΛΕΙΩΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΜΙΑ ΖΩΗ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΗ ΣΠΑΤΑΛΗ, ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΕΥΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΑΛΛΑ ΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ;;;;

Για κάθε απελευθέρωση χρειάζεται πρώτα η συνειδητοποίηση της δουλείας και είναι αυτή που εμποδίζεται από όλες αυτές τις κυριαρχούσες ανάγκες που έχουν κάνει δικές τους τα άτομα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s